marți, 22 septembrie 2009

Campania electorala vs Agitatie politica.



Cursul de la Focsani m-a facut sa ma intreb ce se vede dintr-o campanie electorala. Stim foarte bine ca in spatele unei campanie electorale stau studii sociale, sondaje, startegii de campanie si consilieri in comunicare dar de la ce isi propun oamenii politici sa transmita si la ce ajunge la electorat este de multe ori o mare diferenta si aceasta diferenta se numara in voturi.

Daca stau si ma uit la tv in campania electorala, vad mult tam-tam, atacuri sub centura si lovituri murdare. Daca ma uit in casuta postala vad zeci de pliante, scrisorele si flyere care ajung foarte repede in cosurile de gunoi. Pe strada oamenii trec indiferenti pe langa grupurile de tineri de la diferite partide, observ cateva bannere agatate de stalpuri si panouri frumos luminate cu mesaje electorale si cam atat. In rest sunt chipuri ingrijorate, pasi grabiti iar in aer pluteste grija pentru ziua de maine.

In ciuda abesnteismului mare in ziua votului, campaniile electorale au ajuns sa fie un fenomen poate si pentru ca romanii au facut cunostinta cu ele abia in 1990. De atunci politicienii nostri parca vor sa recupereze timpul pierdut si o tin numai intr-o campanie electorala. E normal sa-ti construiesti imaginea in permanenta dar acest lucru se poate face si prin luare de masuri pentru dezvoltarea statului roman.
In mare, strategiile de campanie au ramas aceleasi din anii 2000, majoritatea candidatilor uita sa-si plieze imaginea pe nevoile oamenilor, pe dorintele acestora. De multe ori identifica gresit problema de actualitate a electoratului si isi construiesc intreaga strategie pe o problema falsa. O alta greseala pe care o fac in special cei din PSD este ca incearca sa construiasca o imagine de la zero candidatului lor la presedentie. Ma indoiesc ca se poate trece de la o imagine de „ prostanac” la una de „ presedinte al Romaniei”. Nu poti castiga o campanie electorala daca iti subestimezi electoratul. Primul care a inteles acest lucru a fost Traian Basescu. A revolutionat campaniile electorale, a ridicat stacheta si indirect i-a obligat pe politicieni sa-si umanizeze mesajele, sa mearga sa se intalneasca cu oamenii, sa-si indrepte atentia si catre mediu online, sa investeasca in imagine, sa se reinventeze. Tot Traian Basescu ne-a invatat si ce inseamna cu adevarat un slogan. Lui Traian Basescu i-au fost de-ajuns cateva silabe ca sa sintetizeze intreg mesajul electoral: ” Vin la primarie!” , “Sa traiti bine!” .

Ma amuzam zilele trecute cand am aflat ca in Republica Moldova la campanie electorala se spune „agitatie politica” cred ca ar trebui sa imprumutam si noi termenul, mi se pare mai corecta formularea lor. Lasand gluma la o parte cred ca e timpul sa punem accent mai mult pe educatia civica, sa avem campanii electorale in care sa conteze programul politic si candidatul nu jocurile din culise. E trist ca cetatenii nu mai au incredere in partide si politicieni si aleg sa nu se implice in viata politica fie si printr-un simplu vot. Napoleon Bonaparte zicea ca „zece oameni care-si exprima parerea in public sunt mai puternici decat alte sute de mii care tac”, in Romania de azi aveam sute de mii de oameni care aleg sa taca.

Un comentariu:

Anonim spunea...

In politica importante sant:credibi
litatea,prestigiu,prestatia,imagina
tia si prestanta.Cine va sti sa-si
atraga de partea sa avantajele acestor componente va castiga alege
rile.In turul doi vor fi Presedinte
le si Primarele, doi independenti ce au in spate doua partide grele.
Magnific spectacolul dat de TV3
cu ANGELA GHEORGHIU.Este cea mai
mare voce din lume la aceasta data.
Statul roman ar trebui sa-i ofere
toate onorurile si distinctile
cele mai inalte si sa o numeasca
ambasadorul nostru cultural in lume